Een ongemakkelijk en donker steengoed debuut
English review below
Deze bundel met 16 kortverhalen (Engelstalig, niet vertaald naar het Nederlands) is het gelauwerde debuut van de Ierse auteur Claire Keegan (Wicklow, 1968), dat al dateert van 1999. Keegan’s kortverhalen verschenen eerder in internationale literaire publicaties als The New Yorker, Best American Short Stories, Granta, en The Paris Review. Ze studeerde in de VS en in het VK (Wales) waar ze zoals zovele moderne Engelstalige auteurs een "Creative writing”- programma (MA – Master of Arts) volgde, om daarna terug te keren naar Ierland.
Deze
kortverhalenbundel is gelukkig origineel en bevat meer dan in de andere al
gelezen novelles van haar (Small things like these, The Forester’s Daughter,
Foster), wel erg donkere, sombere verhalen over haar Ierland, dikwijls met een
melancholische ondertoon en die niet goed aflopen. In de verhalen is het dikwijls
winter en leef je mee met de personages, voornamelijk vrouwen, die moeten
opkomen voor hun plek en hun recht op wat geluk in het leven. Enkele verhalen
vinden ook plaats in het zuiden van de VS.
Het titelverhaal
vindt dan weer plaats in een Engels stadje. Een vrouw verlangt naar meer
avontuur in haar seksleven en trekt er zonder haar man op uit om met een wildvreemde
in een “Antarcticaanse” meedogenloze situatie terecht te komen waar ze niet
meer uit geraakt. Keegan heeft een meticuleuze, empathische schrijfstijl.
Ondanks of eerder dankzij de vele knappe beschrijvingen word je meegezogen in de
belevenissen van de personages en kruipen je de rillingen dikwijls over de rug:
“She watched the clock on his bedside table, the red numbers changing. The cat was watching her, his eyes dark as apple seeds. She thought of Antarctica, the snow and ice and the bodies of dead explorers. Then she thought of hell, and then eternity.”
In een ander
verhaal dat zich een drietal uur rijden ten zuiden van New York afspeelt, let
een au pair op het zoontje van een koppel waarvan de man Ierse roots heeft. Beide
ouders werken en vertrouwen haar met hun kind. Toch lost de man een dreigend
schot voor de boeg: als er iets met de jongen gebeurt, hebben ze ook geen
babysitter meer nodig. De auteur deinst er echter niet voor terug om heel het
verhaal lang niet aflatende donkere nogal dreigende gevaren voor het kind te
creëren waardoor de au pair er alles aan doet om het te beschermen tot in de
laatste zin van de slotparagraaf.
Kinderen worden
niet gespaard in de verhalen. Een goede jeugd is er de meesten die erin
voorkomen niet gegeven. In het verhaal “Passport soup” is de dochter van een
koppel spoorloos verdwenen en serveert de vrouw vol woede en verdriet een
gruwelijk brouwsel aan haar wanhopige, door schuld verteerde echtgenoot.
Ook het verhaal
van de Ierse Cordelia dat plaatsvindt in een kustplaatsje midden in de winter
op de laatste dag van de twintigste eeuw, blijft hangen. Ze had een affaire met
een getrouwde dokter die hun laatste afspraakje niet nakomt. Cordelia wandelt langs
de kustlijn van de oceaan en ontmoet daar zijn vrouw in plaats van hem. De
sfeer uit dit verhaal evenals uit alle andere is kil en blijft daarom net zo
lang aan je plakken, ook al zal je je niet zozeer alle details van zo vele
verschillende personages en gebeurtenissen blijven herinneren. Deze kortverhalenbundel
is prachtig geschreven, met een sterke opbouw en complexe volle personages, die
allen met hun eigen motieven en gedachtegangen nauwkeurig en geweldig goed zijn
neergezet. Antarctica is dan wel een ongemakkelijk en donker maar eveneens
steengoed debuut van Claire Keegan.
***
An uneasy and darkly stellar debut
This collection of 16 short stories (in English, not translated into Dutch) is the lauded debut of Irish author Claire Keegan (Wicklow, 1968), which already dates from 1999. Keegan's short stories have previously appeared in international literary publications such as The New Yorker, Best American Short Stories, Granta, and The Paris Review. She studied in the US and in the UK (Wales) where, like so many modern English-speaking authors, she pursued an MA in Creative Writing, before returning to Ireland.
This
collection of short stories is fortunately really original and, more so than in
the other novellas of hers which I already read (Small things like these, The
Forester's Daughter, Foster), does contain very dark, gloomy stories about Ireland,
often with melancholic undertones and that do not end well. In the stories, it
is often winter and you sympathise with the characters, mostly women, who have
to stand up for their place and their right to some happiness in life. Some of
the stories also take place in the southern US.
The title
story, in turn, takes place in an English town. A woman longs for more
adventure in her sex life and sets off without her husband, only to end up with
a complete stranger in an "Antarctic" ruthless situation she cannot
get out of. Keegan has a meticulous, empathetic writing style. Despite or
rather because of the many clever descriptions, you are drawn into the
characters' experiences and chills often creep up your spine:
"She watched the clock on his bedside table, the red numbers changing. The cat was watching her, his eyes dark as apple seeds. She thought of Antarctica, the snow and ice and the bodies of dead explorers. Then she thought of hell, and then eternity."
In a
different story set about three hours' drive south of New York, an au pair
looks after the little son of a couple whose husband has Irish roots. Both
parents work and trust her with their child. Nevertheless, the husband unloads
a threatening shot across the bow: if something happens to the boy, they won't
need a babysitter any more either. However, the author does not shy away from
creating unrelenting dark rather menacing risks for the child throughout the
story, making the au pair do everything she can to protect it until the last
sentence of the concluding paragraph.
Children
are not spared in the stories. A good childhood is not given to most of those
featured in them. In the story "Passport soup", a couple's daughter
has disappeared without a trace and the wife, full of anger and grief, serves a
gruesome concoction to her desperate, guilt-ridden husband.
The story
of Irish Cordelia that takes place in a coastal village in the middle of winter
on the last day of the 20th century also lingers on. She had an affair with a
married doctor who fails to honour their last date. Cordelia walks along the
ocean shoreline and meets his wife instead of him. The atmosphere from this
story as from all the others is chilling and therefore sticks to you just as
long, even if you won't remember all the details of so many different
characters and events. This short-story collection is beautifully written, with
a strong structure and complex full characters, all with their own motives and
thought processes accurately and wonderfully well portrayed. Antarctica may be
an uneasy and dark but equally stellar debut by Claire Keegan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten