Romans
1. Wij zijn licht - Gerda Blees
Midden in een zomernacht sterft Elisabeth, de oudste bewoonster van de spirituele woongroep Klank en Liefde. Haar drie huisgenoten worden aangehouden: het streven van de groep om te stoppen met eten en van licht, lucht en liefde te gaan leven, lijkt Elisabeth fataal te zijn geworden. Ze vormden een kleine sekte die in enkele zelfvernietigende idealen geloofden.
Het verhaal is een beetje beklemmend maar doordat het perspectief telkens per hoofdstuk verschuift naar de verschillende personages (de hoofdpersonages, de buren, een vader van een van de personages, enz.), en zowel concrete aan te raken objecten als theoretische concepten (de nacht, de twijfel, een sinaasappelgeur), is het moeilijk om echt in het verhaal meegenomen te worden en te sympathiseren voor deze of gene. Niet zeker waarom deze roman in 2021 de Nederlandse Boekhandelsprijs heeft gewonnen. Peter Terrin, Jeroen Olyslaegers, Charlotte Van den Broeck, Peter Verhelst, evenals Jaap Robben (allen Confituur Boekhandelprijswinnaars): allen spreken zij me meer aan. Net geslaagd met de hakken over de sloot.
Dé alles omvattende memoires van deze Franse Nobelprijswinnares, maar dan een auto-socio-biografie waarin de collectieve en de persoonlijke geschiedenissen worden vermengd. Ernaux vertelt door te verwijzen naar foto's over de voorbije tijden en de ermee gepaard gaande tijdsgeest, waarin ze versnelt en dan weer vertraagt, over grote Franse filosofen en sociologen toen deze nog grote namen waren in Frankrijk, en het afbrokkelen van autoriteit. Ernaux voelde zich in haar jonge tijd verstikt door oude structuren, maar in de plaats van een betere maatschappij kwam er een overweldigende bocht naar ontspanning en consumentisme en minder filosofie om de samenleving op te baseren. De drang naar individualiteit en meer koopkracht voor iedereen kwam ook met de nadelen ervan. In de jaren 1950 en '60 werd er geloofd in de vooruitgang. Na de mislukte revolutie van '68 in Parijs wil Ernaux al teruggaan naar "vroeger". Het is nogal zwaar om te lezen in de Franse taal en over Franse referenties die niet evident zijn voor (jongere) lezers die deze niet altijd en allemaal kennen. Ze blijft fascineren, vertelt boeiend en is een geweldig auteur. Haar schrijfstijl is heel specifiek en de moeite waard om te ontdekken in de originele taal. Ze is ook steeds een feministe pur sang geweest en nog altijd.
Kort lit
3. April - Ellen Deckwitz, 4. Mei - Arjen van Veelen en 5. Juni - Philip Huff
De volgende boekjes in de Das Mag-kalenderreeks. Nog twee te gaan. Arjen van Veelen stak er deze keer bovenuit. Ellen Deckwitz' pleidooi voor de Mei van Herman Gorter was niet herkenbaar genoeg, Philip Huff slaat soms zijn 'feministische' bal mis.
De volgende boekjes in de Das Mag-kalenderreeks. Nog twee te gaan. Arjen van Veelen stak er deze keer bovenuit. Ellen Deckwitz' pleidooi voor de Mei van Herman Gorter was niet herkenbaar genoeg, Philip Huff slaat soms zijn 'feministische' bal mis.
6. De zeer schone uren van juffrouw Symforosa, begijntjen - Felix Timmermans
Een kort en levendig verhaal uit 1918 over een onbereikbare liefde dat ik met veel plezier gelezen heb dankzij de Dbnl. Dit ter voorbereiding op het toneelstuk van Het Nieuwstedelijk "Surfer Rosa Begijntje", waarin dit verhaal van Felix Timmermans en de debuutplaat "Surfer Rosa" van de Pixies tot een intense samenwerking gekomen zijn in de gracieuze regie van Adriaan Van Aken. Fijne lyrische taal, luide muziek, grote emoties.
7. Mijn lieve jongen - Nele Baplu, mijn recensie
Poëzie
Een verzameling vol rijmende versjes en quotes waar je je als het nodig is aan kunt optrekken. In deze reeks verschenen reeds meer boekjes als Een handjevol troost, Een handjevol vriendschap, Een handjevol rust, enz.
10. Het nodige breken - Sara Eelen, mijn recensie
Kind & Jeugd
Barbara Rottiers, schrijver, illustrator, presentator, verhalenverteller, theater-en stemmenwerker, vertelt ons op haar eigen persoonlijke komische wijze hoe waardig ouder te worden en door het levensverhaal van de beroemde Zweedse kinderschrijfster Astrid Lindgren, aan de hand van een even fijne tekst als geweldig grappige illustraties. Lindgren was feministisch avant la lettre.
Beluisterd
Het Geluidshuis bewerkte dit Grimm-sprookje tot een geweldig funky Heerlijk Hoorspel in 2011 met een aantal van de beste Vlaamse acteurs die de verschillende stemmen inspreken en inzingen, waaronder Nathalie Meskens, Jenne Decleir, Pieter Embrechts, Koen De Graeve, Gène Bervoets en Bruno Vanden Broecke. Warre Borgmans is zoals steeds in de hoorspelen een fantastische meester-verteller. De muziek tilt het hele verhaal naar een nóg hoger niveau.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten