Zoeken in deze blog

04 mei 2022

Gelezen in april 2022

Een verhalenbundel: Liefde in kleur - Bolu Babalola

Liefde in kleur cover
Lees hier mijn recensie.












Een roman: De goede zoon - Rob van Essen

De goede zoon - Rob van Essen cover
De goede zoon is de roman waarmee auteur Rob van Essen in 2019 de Libris Literatuurprijs won. Ik las het boek omdat we het in onze plaatselijke leesclub bespraken, en het beviel me ondanks een trage start zeker wel. Concentratieperikelen haalden me uit het eerste deel, maar daarna werd het toch gemakkelijker voor mij. De roman heeft een dystopisch trekje en science fiction-achtige elementen ook al lijkt er veel van toch op onze tijd, en vat het ook chronologisch aan in de jaren '50/60 van de 20ste eeuw. Het boek bevat verschillende lagen, een aantal verhaallijnen en bizarre wendingen die het niet vanzelfsprekend maken om het te lezen, maar die dankzij doorzetting ten slotte volledig tot hun recht komen. Een origineel en gevoelig verhaal dat eindelijk eens een grote prijs heeft gewonnen. Uiteindelijk toch gelezen na een hele tijd geleden dit boek al gekocht te hebben. 


Een dichtbundel: Tussentaal - Esohe Weyden

Tussentaal - Esohe Weyden cover
Esohe Weyden is al even de campusdichter van Universiteit Antwerpen waar ze een master Rechten studeert. Ze is vooral spoken word-dichter en presentatrice. De gedichten die in deze eerste uitgave van haar zijn opgenomen, zijn het waard om zowel voor te dragen als gelezen te worden, en die ook al op het podium zijn gebracht. Blijkbaar is ze wel eens vergeleken met de nu wereldberoemde Amerikaanse dichteres Amanda Gorman. Haar gedichten gaan echter over haar persoonlijke leven en gevoelens en niet zo zeer over de politieke wereld, wat niet wil zeggen dat hier ook geen engagement uit spreekt. Ze weet heel goed te observeren en schrijft erg beeldende poëzie. Deze dichtbundel heeft me persoonlijk ook erg geraakt. 


Een boekenweekgeschenk (novelle): Monterosso mon amour - Ilja Leonard Pfeijffer 

Monterosso mon amour cover
Ik las nog niet veel van deze beroemde Nederlandse schrijver. De sonnetten die ik hier en daar heb kunnen lezen en die hij publiceerde in NRC, vónd ik wel mooi én relevant. Ook dit dunne werkje vond ik niet echt de moeite. Pfeijffer's taal is uiteraard knap, en hij weet zeker goed te schrijven, maar het is tot hier toe iets in zijn stijl en thema's die me niet echt aanspreken. Ook dacht ik al snel bij dit boekje, 'wat is dit voorspelbaar'. Een misser wat mij betreft toch.  





Een boekenweekessay: Het warmtefort - Marieke Lucas Rijneveld

Het warmtefort - Rijneveld cover
Rijneveld werd in deze uitgestelde editie van de Nederlandse boekenweek gevraagd om het boekenweekessay te schrijven. Rijneveld is als ster volledig doorgebroken in het Nederlandse taalgebied en er ver buiten. Hij schreef al twee goed onthaalde en gelauwerde gedichtenbundels, en zijn laatste poëziebundel Komijnsplitsers gaat diezelfde richting uit. Zijn debuut De avond is ongemak was een bestseller en werd in verschillende talen vertaald, uiteindelijk won hij er zelfs de International Booker Prize mee. De tweede roman Mijn lieve gunsteling werd zelfs nog beter onthaald bij pers en publiek. Zijn romans mogen dan wel zwaar op de hand liggen, zijn gedichten en dit essay tonen aan dat hij een waar schrijftalent is die observaties scherp weet over te brengen en de lezer weet te raken met neergeschreven gevoelens en herinneringen. Een aanrader van een boekenweekessay!

Ten slotte een boekenweekgedicht: Kortom - Bart Moeyaert

Kortom Bart Moeyaert poster
KORTOM

van je ware zijn er zeven op de wereld
je weet nog niet dat ik daar een van ben 

mogelijk zal ik je nooit omhelzen
toch is de ware liefde onderweg

we reizen in een touringbus bergop
bergaf remmen we mee met onze voeten

dan stapt weer iemand met de glimlach uit
recht in de armen van een zielsverwant

evengoed stapt stervend vuur weer op
of zal ik zeggen: sissend kooltje



de achterbank, daar wordt getreurd
ik ben gaan houden van het woordje ongewisss

met dat verschil dat jij je tijd verspilt 
aan witte nachten, wanhoop, wachtmuziek

kortom aan alles wat ons eenzaam maakt 
ik ga je op een dag verrassen

leef door en zoek of wanhoop niet
de bus rijdt voor en als je mij ziet

zeg je: ah.

Op Spotify kan je het hier beluisteren. 

Het overkoepelende thema van de voorbije Boekenweek was 'eerste liefde'.


--- Je reactie wordt pas zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs