Zoeken in deze blog

02 oktober 2021

Gelezen in september 2021


Kortverhalen 

1. Zonder ons is er geen muziek - Lotte Dondorp: 3 sterren, recensie

Dit is een kortverhalenbundel als debuut en die ik mocht lezen via De Club Van Echte Lezers van Atlas Contact. In deze achttien verhalen tellende bundel maakt Dondorp ons deelgenoot van vooral verhalen over verlating en vervreemding van de wereld, het verlies van controle ook. Het is een goede verhalenbundel maar ze is toch niet erg blijven hangen. 

2. Een modern verlangen - Hanna Bervoets: 4 sterren, recensie

Dit is de eerste verhalenbundel van Hanna Bervoets, die al zeven romans schreef en dit jaar ook het Boekenweekgeschenk mocht schrijven. 
Qua thema’s haakt ze aan bij haar voorliefde voor dystopische, vervreemdende verhalen die nochtans heel alledaags aandoen. Ook ziektes ontwijkt ze niet in deze bundel, waarover haar laatste roman ook al ging. Interessant is altijd om een rode draad of een overkoepelende thematiek te zoeken in kortverhalen. Die is er zeker wel in dit geval. De virtuele wereld, niet-klassieke gezinsvormen, een door het klimaat ontmenselijkte wereld die overloopt in absurde dan wel science fiction verhalen: dit alles duidt op die moderniteit uit de titel en de gekte die in de huidige wereld duidelijk aan het rondgaan is. Doorheen dat alles blijven menselijke relaties, vriendschappen en liefde, voor dezelfde uitdagingen gesteld worden.

Zweedse thriller

3. Islossning - Arne Dahl: 5 sterren, recensie

Deze thriller was vers van de Zweedse pers, en las ik dus ook in het Zweeds. Het is het vijfde losstaande deel van de Berger- & Blomserie van bestseller thrillerschrijver Arne Dahl, een pseudoniem voor Jan Arnald's carrière in het misdaadgenre. Dit is een thriller zoals ik ze graag lees, geweldig goed! 

Romans

4. Het meisje met de luidende stem - Abi Daré: 5 sterren, recensie

Dit is een prachtig ontroerend en sterk debuut van de in Engeland wonende Nigeriaanse schrijfster Abi Daré. Daré schrijft over het jonge meisje Adunni, die rouwt over het overlijden van haar moeder. Wat ze van haar moeder mee kreeg, is dat als ze haar stem wil laten horen en iets wil opbouwen het allerbelangrijkste voor haar onderwijs is. Maar haar vader kan haar schoolgeld niet meer betalen, hij drinkt sowieso al het huishoudgeld op en huwt haar uit  voor haar bruidsschat aan een oude taxichauffeur die ook al twee andere vrouwen heeft gehuwd. Van dan af ziet Adunni haar leven er slechter en slechter uit. Op een bepaald moment vlucht ze weg van haar man, en komt ze als jonge huishoudhulp terecht bij een rijk koppel waar ze wordt uitgebuit door vooral de vrouw die de rijkdom in feite binnenbrengt. Het boek bevat de miserie waarin Adunni terechtkomt en hoe ze toch probeert haar kritische stem te blijven uiten en uit dit dal te klimmen. Wat een sterke jonge vrouw wordt hier neergezet!  Het verhaal is meeslepend en liet me met Adunni meeleven in een wereld die erg ver weg van mijn bed is.  
Het boek is ook geschreven in een andere taal dan we gewoon zijn als schrijftaal. De taal van Adunni wordt nl weergegeven in de originele versie in een soort Engels dat het niveau van Nigeriaanse dorpsmeisjes als haar ongeveer moet voorstellen na slechts enkele jaren basisonderwijs, en waarna dit van langsom verbetert als ze de kans ziet om haar Engels bij te spijkeren. Wat ook in het boek wordt weergegeven dus. In de vertaalde versie is dit eveneens zo gedaan in een Nederlands dat daarvan is afgeleid en waarvoor de vertalers zich ook verantwoorden. Volgens mij is dit zeker ook goed geslaagd. 

5. En toen begon de zee te zingen - Nele Baplu: 4 sterren, recensie

Dit boek kreeg ik doorgestuurd van een durvende beginnende schrijfster, Nele Baplu die me heeft gevraagd dit te lezen en te bespreken. (Die bespreking volgt zeker nog.) Ik werd heel geraakt door dit boek, het ging ook niet zo zeer over het leesplezier maar wel over de sterke emoties die dit boek bij me losmaakte.  Deze eerste roman van haar gaat over verlies, verlangen en leren rouwen, over gemis, troost en liefde. Twee kanten van dezelfde medaille. Het was ook herkenbaar omdat de leefomgeving uit dit boek ook Antwerpen is en ik net op dit moment enkele dingen ook herkende en het daardoor dichter bij mij kwam. 

Non-fictie + poëzie

6. De stilte van de ander - Abdelkader Benali: 3 sterren

Abdelkader Benali spreekt me zeker aan als schrijver, ik zag hem al ooit spreken samen in een lezing met Ish Ait Hamou op de Antwerpse Boekenbeurs. Dit boekje was echter een impulsaankoop want in mijn favoriete Antwerpse boekhandel zetten ze heel slim dit soort dunnetjes op hun winkeltoog! Ik had dan ook de achtergrond niet direct mee van deze titel want wist bv niet dat dit een lezing bevatte n.a.v. 4 mei, de Nationale Dodenherdenkingsdag in Nederland, waar hij oorspronkelijk voor werd uitgenodigd maar waar hij uiteindelijk niet is gaan spreken. Waarom of hoe dat is gebeurd, weet ik helemaal niet. Dat vind ik zeker spijtig na zijn verhaal hierin te hebben gelezen. De gedichten die Benali er nog aan heeft toegevoegd, vond ik eerlijk gezegd niet allemaal even goed en gelijkwaardig. 


--- Je reactie wordt zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd. Als jij anoniem een reactie achterlaat, wil ik je vragen met je voornaam af te sluiten zodat ik toch een idee heb van wie jij bent! Alvast bedankt. 

Kopieer deze link in je browser als je mijn blog wil volgen via follow.it: https://follow.it/villanathalieoverlezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs