Zoeken in deze blog

03 februari 2022

Gelezen in januari 2022

Romans


Slagschaduw David Van Reybrouck cover
Slagschaduw - David Van Reybrouck

Slagschaduw is misschien wel het enige echte fictieboek van David Van Reybrouck.
Een journalist heeft heel wat te verwerken: hij is zijn job kwijt, zijn vriendin Claire en enkele jaren terug is zijn fotograaf en beste vriend in een ongeval omgekomen. Hij doolt door de straten van Brussel, de stad die sterk naar voor komt als personage, op (onder)zoek in bibliotheken en archieven naar een naamloze vrouw die in de jaren 20 van de 20ste eeuw model stond voor het standbeeld van Gabrielle Petit, een Belgische verzetsheldin uit de Eerste Wereldoorlog voor de Belgische beeldhouwer Égide Rombaux. En dan ontmoet hij iemand nieuw, een intrigerende oudere dame. Heel mooi geschreven boek, vooral over rouwverwerking. Wat nostalgisch ook en vol van herinneringen. Een lyrische schrijfstijl. Een korte roman maar een echte aanrader!




Op jouw bruiloft - Carson McCullers

Mijn bespreking

Non-fictie


Between the world and me - Ta-Nehisi Coates
Between the world and me (Tussen de wereld en mij) - Ta-Nehisi Coates















Kust mijn gluten - Bart Verhoeven cover
Kust mijn gluten - Bart Verhoeven

Bart Verhoeven, redacteur en mede-oprichter van de website Het beleg van Antwerpen, heeft een boek geschreven. De humoristische wijze heeft hij onder de knie. Het ritme van de woordspelingen en grappige uitspraken ligt wat hoog voor een non-fictieboek dat je zou willen voort lezen.  Het is een hoogstpersoonlijk commentaar en interpretatie van de auteur over de tijdsgeest waarin Vlaanderen terecht is gekomen. Het boek is in een licht Vlaams geschreven dat evenwel nog begrijpelijk moet zijn, ook voor de meeste noorderlingen. De commentaar op de Vlaamse maatschappij vereist misschien net wat meer doorzicht in wat er zich daarin afspeelt, ook al spelen er natuurlijk gelijkaardige tendensen mee. Een langere bespreking volgt nog.  





Poëzie


Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had - Herman de Coninck cover
Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had - Herman de Coninck, samengesteld door Kristien Hemmerechts















Wij waren onder de betovering - Ramsey Nasr, Poëzieweekgeschenk

Wij waren onder de betovering - Ramsey Nasr 

Twee dichtbundels die je van de taal en van een hele wereld die opengaat, doen genieten. Niet veel over te schrijven eigenlijk. Gewoon te lezen en te herlezen! 


Begonnen:

Verzamelde werken - Lydia Sandgren
Verzamelde werken - Lydia Sandgren

















Herbegonnen: 

Gedichtenbundel Tomas Tranströmer
Verzamelde gedichten 1954 - 1996 - Tomas Tranströmer (originele versie)


















--- Je reactie wordt pas zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs