Opnieuw een echte literaire misdaadroman met inventief plot en innemende schrijfstijl
“Ze rijdt te snel. Normaal doet ze dat nooit. Zo is ze niet. nooit geweest. Altijd stipt met haar belastingen, nooit restafval bij haar PMD, geen kapsones. Degelijk als een Volvo. Saai als een Saab.”
Geïnteresseerde lezers kunnen gerustgesteld zijn: zo gaat het
boek niet verder. Integendeel, de aandacht wordt direct getrokken. Wie is de
vrouw in de wagen? Waarnaar is ze op weg, en waarom? Waarom rijdt ze te snel? Niet
alle vragen worden snel beantwoord, maar deze gebeurtenis in de winter van 2018
krijgt in de loop van het verhaal stukje bij beetje meer invulling.
In het volgende hoofdstukje worden de vier nichten
voorgesteld waarover het in dit boek gaat: Griet, Anna, Carla en de jongste
Isabelle. Geboren in hetzelfde jaar 1976 leren we ze kennen als tienjarigen die
in en rond de hoeve van hun gemeenschappelijke opa spelen. Tijdens een van hun
spelletjes dringt een van hen de werkkamer van de opa binnen en ontdekt zij er
een geheim dat haar in een stille teruggetrokken tiener verandert en jaren
later tot een jammerlijke en dodelijke ontknoping leidt. In een volgend
hoofstukje komt Thomas er nog bij als centraal personage.
De opbouw van de originele plot wordt sterk aangezet en
verflauwt niet. De sfeerschepping zit goed, want het bos van Mollendaal waar de
nichten wonen, is zo donker en mysterieus aangezet dat het bijna niet Vlaams
aandoet… Net wat te weinig personages bevolken het boek om veel verschillende
opties open te houden voor goede lezers. Het verhaal had daarom gerust wat wijdlopender,
met wat meer draadjes mogen zijn, ook al maakt de referentie naar en de
kennismaking met het Middelnederlandse gedicht Van der Mollenfeeste van
Anthonis de Roovere, en de mooie taal dat zeker goed. Werken wil deze lezer!
Aforismen en mooie vergelijkingen worden met regelmaat
rondgestrooid doorheen het boek:
“Er waren twee soorten families. De eerste soort klitte samen als natgeregende klei, terwijl de tweede soort eerder op los zand leek dat de wind alle kanten op blies. Zelf kwam Thomas uit een zandfamilie. Anna’s familie, daarentegen, was pure klei.”
Sommige personages blijven ondanks alles nog wat aan de oppervlakte. Een spanningsboog mag
altijd afgewisseld worden met wat meer stilstand rond bepaalde figuren of een overzicht
brengende break om afwisseling in het tempo te creëren. (Wijlen Henning Mankell
bracht in zijn Wallander-debuut zelfs een pauze van een aantal jaar in om zijn
commissaris de misdaad te laten oplossen.)
De psychologische gevolgen op de overblijvende personages waarbij
in té veel thrillers te weinig wordt stilgestaan zijn goed in het boek ingebracht.
Ver gezocht zijn de motieven en de bestaansreden van de plot niet, wat mooi
meegenomen is. Het slim afwikkelen van de draadjes en het verhaal op een ontroerende
noot laten eindigen zijn meer dan sterke troeven. De inventiviteit en de innemende
schrijfstijl maken dat Het mollenfeest er mag zijn als literair misdaadverhaal
om 2021 in schoonheid mee af te sluiten.
Auteur: Dominique Biebau
Uitgever: Vrijdag
Jaar uitgave: 2021
Kopieer deze link in je browser als je mijn blog wil volgen via follow.it: https://follow.it/villanathalieoverlezen
Mooie recensie, Nathalie!
BeantwoordenVerwijderenMocht het boek nog niet op mijn 'te lezen'-lijst gestaan hebben, dan had ik het er na dit artikel zeker op gezet ;-)
Ik heb mijn kleine opmerkingen precies te goéd verpakt. 😁
Verwijderen