Zoeken in deze blog

28 november 2022

Gelezen in augustus en september 2022

Detective

Kat en muis - Ian Rankin cover
Kat en muis - Ian Rankin: Begin augustus las ik een misdaadverhaal van de bekende Schotse misdaadauteur Ian Rankin, nl het eerste boek in de serie over zijn bekende inspecteur John Rebus. Het speelde zich af in Edinburgh, waardoor het leuke lectuur was naar aanloop van en tijdens mijn city- en vooral comedytrip naar die stad (voor het Edinburgh Fringe Festival). 







Literatuur voor 8plus 

(N)Iets - Gaea Schoeters & Gerda Dendoven
(N)IETS - Gaea Schoeters, Gerda Dendooven, audioboek met Annelies van Parys en Goeyvaerts String Trio: Een muzikaal en geïllustreerd filosofisch verhaal voor kinderen tussen 8 en 99 jaar oud. Ik schreef er hier iets over. 









Morris - Bart MoeyaertMorris, de jongen die de hond vond - Bart Moeyaert, Sebastiaan Van Doninck: Ik heb natuurlijk weer enorm genoten van deze laatste nieuwe parel van Bart Moeyaert. Dit is een ontroerend verhaal, en zoals steeds geweldig mooi geschreven. Over vriendschap, een familie waarop je kan rekenen, dapperheid om te trotseren van wie en wat je schrik hebt, en de liefde en warmte rondom je en wat er gebeurt als je die moet missen. Met prachtig geschreven volzinnen maar zoals steeds ook geen woord te veel. De tekst van Bart z'n hand werd gecombineerd met de fantastische tekeningen van wederom een begenadigd illustrator, Sebastiaan Van Doninck. 

Romans (Engels gelezen) 

A ghost in the throat - Doireann N'Ghriofa cover
A ghost in the throat - Doireann Ni Ghríofa: A poetic and unusual encounter of autofiction and essay with excerpts of poetry. Lees hier mijn Engelse recensie










Mothering Sunday - Graham Swift cover
Mothering Sunday - Graham Swift: Een intelligente, boeiende, sensuele en ontroerende korte roman die verschillende prijzen kreeg. Gelezen in het Engels en met mijn lokale leesclub. 









Poëzie

Sonnetten 2020 - Pfeijffer - coverSonnetten 2020 - Ilja Leonard Pfeijffer: Hoewel ik niet echt aangetrokken ben door de romans van deze nochtans veelgeprezen en beroemde auteur, vind ik de sonnetten die hij schreef voor het Nederlandse NRC zeker de moeite waard. Spits, inzichten aanreikend, en een prachtig taalgebruik sowieso. 















Libretto - Peter Holvoet Hanssen - cover
Libretto - Peter Holvoet-Hanssen: Deze bundel is gewoon té zot goed. Dit moet je gewoon lezen eigenlijk en meemaken als deze dichter-troubadour ooit in je buurt komt optreden. Stijg mee met Peter Holvoet-Hanssen tot hoog in de wolken om dan weer zachtjes neer te dalen. Peter is altijd origineel en blijft je verrassen met zijn dichters- en 'speel'geluk. 

Dezelfde avond van de voorstelling van deze bundel schreef ik nog dit neer: 

"Avondlijke review! Waar te beginnen? Wat een avond! Dichter-performer, ook komiek en troubadour, Peter Holvoet-Hanssen, was uitverkocht in 'zaal' restaurant Amor van De Roma en blies me weer omver met zijn voorstelling samen met de jonge en steengoede muzikant, accordeonist Sebastian Enriquez. Hij begon zachtjes, door ons in een verduisterde trein wakker te maken op een rustige treinreis (en dat kwam nogal goed uit voor mij), om ons daarna hoog in de wolken te brengen en met hem op reis te gaan. Hij deed me super veel lachen, míj (!) mee zingen (wel zachtjes maar toch), ontroeren, verrassen, en wat nog allemaal. Hij voer aan in Oostende, ging naar de bergen en deed het sneeuwen met een sneeuwkanon die de sneeuw buiten een daarvoor voorziene vuilzak liet belanden. Omdat hij eigenlijk de mensen van De Roma had beloofd dat ding toch niet te laten afgaan...  😂 Op het einde bij de handtekeningen van de stapel nieuwe gedichtenbundels nog een super cadeau van hem meegekregen dat écht niet had gehoeven. 😍 Geweldig chaotisch en hilarisch ook om te merken hoe een dichter ook zo van zijn script kan afwijken. De begeleidende accordeonist ving dat uitstekend op trouwens. Ik had een geweldige avond die me een boost gaf fysiek én mentaal dat geen enkel pilletje vermag! Peter geeft meer dan de gedichten uit zijn bundel op zijn voorstellingen, je moet hem live meemaken om te weten dat het dubbel of nog zo veel meer genieten wordt!"

--- Je reactie wordt pas zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd. Your reaction will become visible after I will have approved it. Votre réaction devient visible après que je l'aurai approuvée.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs