Zoeken in deze blog

01 augustus 2021

Gelezen in juli 2021

Foto boeken



In juli las ik 14 titels, waaronder één woordeloos maar prachtig prentenverhaal. Dat het er zo veel werden, is een beetje onverwacht. Ik werd namelijk gebeten om een tiendelige serie boeken uit te lezen van een Zweedse auteur, waarvan ik er nog 4 ongelezen had verzameld en 1 na twee jaar opnieuw heb gelezen. Hieronder komen de titels.

Twee recensieboeken

1. De Morsecode - Nathalie Briessinck: 4 sterren, recensie

Nathalie Briessinck debuteerde in 2016 met haar eerste roman 'Tot de duivel het schip keert', dat zich afspeelt in het Antwerpse rederij-milieu in het begin van de 20ste eeuw.  Net als in dit met lef zelf uitgegeven debuut verwerkt ze in haar nieuwe boek 'De Morsecode', nu bij Uitgeverij Vrijdag, feiten uit de geschiedenis met een fictief verhaal en een goede dosis spanning. 
Dit is een meeslepend en spannend historisch verhaal waarin is verwerkt hoe professor Samuel Morse tot zijn uitvinding van de morsecode is gekomen. Meer informatie in mijn recensie. 

2. De Boekenjagers - diverse auteurs: 4 sterren

Deze verhalenbundel is tot stand gekomen ter gelegenheid van de 5de verjaardag van de Boekenjagers, een vereniging van lezers die ontstaan is om het lezen te promoten door middel van boeken in het wild achter te laten, zodat andere boekenjagers of toevallige passanten een boek kunnen vinden en zelf lezen, en dan opnieuw te vondeling kunnen leggen voor een volgende lezer. Zo'n boek noem je ook wel een zwerfboek. De oprichtster en coördinator van de Boekenjagers, Veerle Nijs, contacteerde heel wat auteurs met de vraag of ze mee wilden werken en ze is daar fantastisch goed in geslaagd want een groot aantal bekende en net iets minder bekende namen hebben daarvoor toegezegd zoals Diane Broeckhoven, Sien Volders, Toon Tellegen, Patrick De Bruyn, Tom Bergs, Lectrr, Herr Seele, Christophe Vekeman, Stijn De Paepe en eveneens de wereldberoemde Lucinda Riley die onlangs overleden is, en erg gemist wordt door haar vele vele fans. Mijn recensie komt later tegen de lancering op 12 augustus maar ik kan nu al verklappen dat het echt goed is en ook heel divers, met kortverhalen in allerlei stijlen, anekdotes en getuigenissen, cursiefjes, poëzie, een kinderverhaal en ook cartoons! Het is nu nog te bestellen via de website boeken-jagers.be en vanaf 12 augustus ook in een groot aantal Standaard Boekhandels. De opbrengst van de verkoop zal bovendien gaan naar drie goede doelen: De Luisterpuntbibliotheek, Het Lezerscollectief en De Boekenkaravaan. Allemaal goede redenen om deze bundel aan te schaffen. 

Twee boeken van Peter Terrin 

3. De bijeneters: zeven variaties: 4 sterren

Dit is een verhalenbundel die ik van de bibliotheek heb meegebracht, naar aanleiding van het feit dat ik ook zijn nieuwste roman ging lezen. Deze bundel dateert al van 2006 maar toont ook het vernuft waarmee hij met rake precieze impressies 7 kortverhalen heeft geschreven die het onheilspellende Terrin-gehalte allemaal in zich hebben. In die kortverhalen zijn allemaal de dubbele betekenis van een variatie verwerkt. Een variatie kan zijn: een daad waardoor (men) iets verandert' maar ook 'elk der verschillende bewerkingen van een zelfde thema'. En in elk van deze zeven variaties staat een daad centraal waardoor alles verandert. Zijn schrijfstijl is helder en tegelijkertijd suggestief en beeldend. Een heel goede bundel! 

4. Al het blauw: 4 sterren

Dit boek heb ik samen met Marianne gelezen. Ik vond het erg sterk, toch bleef ik ook wat op mijn honger zitten wat de hoofdpersonages betreft. Meer te lezen in mijn recensie en de buddyread samen met Marianne. 

Poëzie

5. 2050 - Peter Verhelst: 5 sterren

De nieuwste gedichtenbundel van dichter Peter Verhelst met maar liefst 98 gedichten. Sommige beslaan enkele pagina's, andere zijn veel korter. Dit gaat over het iconische jaar 2050.  Door de pen van Verhelst word je afwisselend getroost, afgeschrikt, ga je mee in zijn woede, krijg je agressie over je heen maar vooral zoveel passie, Ik ben fan van deze dichter. Dit is poëzie! Zijn beelden zijn telkens nieuw, soms zijn ze niet goed te volgen, maar dan zijn ze weer lyrisch en ontroerend. En telkens indrukwekkend en super sensitief. Zijn verzamelbundel 'Koor' ben ik nu ook aan het lezen, maar dat is nog niet helemaal uit.

6. Meervoudig afwezig - Ester Naomi Perquin: 4 sterren

Ook een prachtige gedichtenbundel van deze Nederlandse dichteres. Ze is iets minder mysterieus en mythologisch dan Verhelst, en daardoor ook toegankelijker. 

7. The hill we climb - Amanda Gorman: 5 sterren

Gorman beleefde haar wereldwijde doorbraak op de inauguratie van Joe Biden als president van de Verenigde Staten aan het begin van dit jaar. [zucht van verlichting] Nu is haar 'stunning marvellous' opvallende gedicht waarmee ze daar optrad en dat recht naar vele harten in de VS ging maar ook in de rest van de wereld, ook in druk te krijgen. Zo krijg je een ander beeld van dit gedicht van tijdens de inauguratie en kan je af en toe teruglezen. Het is een aanvulling op die performance zodat je het in je eigen ritme tot je kan nemen. Ik heb een Engelstalige uitgave met een voorwoord van de Amerikaanse talkshow-ster Oprah Winfrey, Het gedicht is ook uitgegeven samen met andere nieuwe gedichten van Gorman. Die bundel wordt uiteindelijk vertaald door de Nederlands-Surinaamse spokenword-artieste Zaïre Krieger. De kleur van Gormans Amerikaanse Engels vond ik toch belangrijker nu.

Een prentenboek/beeldverhaal

8. Zwerveling - Peter Van den Ende: 5 sterren

Ook al staat dit in de bibliotheek bij de jeugdcategorie +8-jarigen, is dit een echt kunstwerk waar volwassenen met of zonder kinderen van kunnen genieten. Ik had er al lovende commentaren over gelezen, en vooral ook door het werk van deze illustrator voor Bart Moeyaerts Het hele leven was ik geïnteresseerd geraakt in dit woordeloze prentenboek. 

Vanop een groot schip wordt er een papieren bootje te water gelaten. Ook zonder tekst word je meegesleept op de wereldreis die dit bootje gaat maken. Het zwerft tussen de koraalriffen, mangroves, ijsschotsen, het noorderlicht en vervuilende boorplatforms. En tussen de meest wonderlijke scholen vissen en zeecreaturen. Het zijn stuk voor stuk prachtige zwart-wittekeningen van zowel de onderwater- als de bovenwaterwereld die veel symboliek verbeelden. Ook de kaarten aan het begin en einde van het boek helpen je op weg. Hoewel je het eigenlijk niet merkt, legt het bootje toch blijkbaar een bepaalde route af.

Van den Ende is blijkbaar afgestudeerd als bioloog en is twee jaar natuurgids geweest op de Kaaimaneilanden in de Caraïbische archipel. Nu weet ik waarom de New York Times dit in 2020 tot een van de 25 mooiste kinderboeken heeft uitgeroepen. En niemand minder dan de wereldberoemde Australische tekenaar Shaun Tan betitelde het als "wonderlijk vreemd en vreemd wonderlijk, een epische droom in minutieus uitgewerkte details." Ik kan het alleen maar eens zijn met deze woorden.

De Grote Eeuw-serie van Jan Guillou

9. Echte Amerikaanse jeans (jaren '50, deel 6), 4 sterren

10. 1968 (deel 7), 4 sterren

11. Zij die dromen doden, slapen nooit (jaren '70, deel 8), 3 sterren

12. De tweede doodzonde (jaren '80, deel 9), 4 sterren

13. Het einde van het verhaal (jaren '90 - 10/09/2001, deel 10), 3 sterren

Voor een samenvatting en mijn leeservaring, lees verder hier


--- Als jij een reactie post op dit bericht, krijg ik hier een melding van. Ik lees je reactie eerst voor ze onder deze blog publiek te publiceren. Als jij anoniem een reactie achterlaat, wil ik je vragen met je voornaam af te sluiten zodat ik toch een idee heb van wie jij bent! Alvast bedankt. Kopieer deze link in je browser als je mijn blog wil volgen via follow.it: https://follow.it/villanathalieoverlezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs