Zoeken in deze blog

30 juli 2024

Gelezen in mei en juni 2024

Privé-domein & memoires

  • Een ander leven - Bart Moeyaert: Een boek dat je moét lezen, zeker als je opgegroeid bent met het werk van Bart. Ik raad dit boek hier aan
     
  • Notes on grief - Chimamanda Ngozi Adichie: Een bibliotheekboek dat ik tip op Goodreads en op Antwerpen Leest
De covers

Romans

  • Mannen in de zon - Ghassan Kalafani: Kanafani was een Palestijnse schrijver die de eerste Palestijnse "verzetsliteratuur" schreef. Uitgeverij Jurgen Maas publiceert specifiek literatuur uit de Arabische wereld en bracht deze nieuwe uitgave en vertaling van dit boek uit in november vorig jaar. Het boek speelt zich af in het begin van de jaren 1950 en gaat over drie mannen van verschillende generaties die hetzelfde doel hebben: vluchten uit de vluchtelingenkampen waar ze zich bevonden, vertrekkend vanuit Basra, Irak naar Koeweit op zoek naar een beter leven.

    Het verhaal gaat over drie verschillende generaties Palestijnen, de Nakba of de Catastrofe (de verdrijving van de Palestijnen uit hun thuisland in 1947-'49) bij de stichting van de staat Israël en de vluchtelingenkwestie. Een erg interessant maar hard verhaal in een heel mooie schrijfstijl met verschillende lagen en metaforen.

    Dit boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1963 in Beiroet, Libanon, waar de schrijver toen woonde en betrokken was bij de Palestijnse verzetsbeweging PFLP . Hij werd in 1936 geboren in Akko, Palestina, toen onder Brits mandaat. Op 36-jarige leeftijd werd hij vermoord met een autobom in Beiroet.

  • The Handmaid's Tale - Margaret Atwood (Het verhaal van de dienstmaagd): Ik las dit boek opnieuw om met mijn leesclub te bespreken in mei. Mijn enthousiaste bespreking uit 2018.

  • Bechamel Mucho - Dimitri Verhulst: Genoten van deze nieuwe en vooral zomerse roman van deze schrijver waarin hij onze maatschappij op zijn eigenwijze en vooral hilarische manier aan de kaak stelt. 

(Vrij) Kort en ook wel spannend

  • Het gouden ei - Tim Krabbé: Een klassiek kort maar erg goed opgebouwd spannend en creepy verhaal dat ik na zo veel jaar nog moest 'inhalen' maar met veel plezier. Daarna ging ik naar de gerestaureerde verfilming van dit boek Spoorloos, een film van 1988, met een jonge en toen al uitstekende Gène Bervoets als hoofdrolspeler. Ook echt een geweldige film en aanrader! 

  • De brandstichter - Egon Hostovský: Ik kreeg dit recensieboek via uitgeverij EPO, en uitgegeven bij Zirimiripress. Een erg goed en sfeervol verhaal vol met kleurrijke figuren dat zich afspeelt in een dorp in Oost-Bohemen. Hostovský was een Tsjechische auteur (1908-1973) en dit boek leverde hem de Tsjechoslowaakse Staatsprijs voor de Literatuur op. Mijn boekbespreking.

  • Jij - Annelies Verbeke: een bundel van 9 kortverhalen vanuit het uitzonderlijke Jij-perspectief, waarvan ik er al een heel aantal had gelezen blijkbaar. Het slotverhaal was wel nog niet eerder gepubliceerd. Ik hou van het werk van Annelies. 

Poëzie

  • Ik heb een afgehakte hand voor je meegenomen - teksten en kanttekeningen - Ghayath Almadhoun: Een poëzietip van mij hier. Je vindt ook een mooi artikel in de NRC over deze dichtbundel.  

  • Licht dat naar ons tast - Bernard Dewulf

    &

  • De Oostakkerse gedichten - Hugo Claus: Twee standaardwerken uit de Vlaamse poëzie. Geweldig! 



--- Je reactie wordt pas zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd. Your reaction will become visible after I will have approved it. Votre réaction devient visible après que je l'aurai approuvée.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs