Zoeken in deze blog

01 mei 2021

Gelezen in april 2021


Deze maand zat voor mij vol met verschillende boeiende en ontspannende auteursgesprekken, leesclubs en (boek)voorstellingen! Ik sprong van het een naar het ander, terwijl ik ook nog enkele boeken probeerde te lezen. 

Ten eerste zit ik nu volop in de 'Flirt flamand' tussen de Brusselse auteurs, de Nederlandstalige Lize Spit, en de Franstalige auteur Thomas Gunzig. 'Flirt flamand' is een initiatief dat al op de vorige Brusselse Foire du Livre bestond, dat als doel heeft de Vlaamse literatuur meer bekend te maken in Franstalig België, dit in samenwerking met Literatuur Vlaanderen. 

Van Literatuur Vlaanderen kreeg ik ergens rond Valentijn dit jaar een mailtje dat ik mij kon inschrijven voor de Flirt flamand-Matchmaker en dat ik een profiel kon aanmaken om via een literaire bot in aanraking te komen met een Franstalig profiel. Als je je profiel aanmaakt, geef je drie boekentips op uit de literatuur van jouw moedertaal, en zo vind je een 'literaire match'. De Flirt flamand 'Thomize' die wordt 'gehost' op de nieuwe SKGN-app (die de bekend geworden Whatchapps van Skagen nu ook allemaal bundelt), is zeker spannend want misverstand volgt op misverstand... De foyer op Facebook die werd geopend, is ook heel gezellig op z'n Belgisch, ook met een gemengd Nederlands- en Franstalig (of tweetalig) publiek.  

Thomas Gunzig is een Franstalige auteur die ook in Brussel woont die ik nog niet kende van naam. Ik heb alvast een van zijn laatste Franse boeken, 'Feel good' gekocht als e-boek en ik ben benieuwd om zijn werk beter te leren kennen. Zijn appjes zijn alvast erg grappig. Meer informatie over het programma van een hele serie Flirt flamand-gesprekken met o.a. Lize, Thomas, maar ook David Van Reybrouck, Caroline Lamarche, Jérôme Colin, Adeline Dieudonné, Bart Van Loo, Bart Moeyaert, Carl Norac en nog vele andere namen vind je vanaf 6 mei op de website. En met dit op te zoeken, zie ik net dat de Foire du Livre de Bruxelles van 6 tot en met 16 mei ook online te volgen is. Zucht, zo blijven we bezig... 

Daarnaast las ik deze maand twee boeken voor twee verschillende digitale leesclubs. Het eerste boek dat besproken werd in een DeBuren-leesclub was Trofee van Gaea Schoeters, Wat ben ik blij dat ik dit boek gelezen heb! De week erop was het aan het boek Winterbijen/Winterbienen van Norbert Scheuer, dat de keuze was van mijn leesclub rond Duitse literatuur. Erg warm werd ik er eerst niet van, maar dit verbeterde wel nadat ik aan de leesclub had deelgenomen. 

Ik volgde in april nog een editie van OverLezen vanuit de Warande in Turnhout met Walter Van den Broeck en Annelies Verbeke, een interview met Booker Prize winnaars Douglas Stuart en Marieke Lucas Rijneveld vanuit een van de Britse Waterstones-boekhandels, een interview met schrijver Kris Van Steenberge vanuit bibliotheek Aartselaar, en de livestream-theatervoorstelling via Spotlight.Arenberg.be van Op de weg van Appia, een lang gedicht van dichter en Antwerpen Boekenstad-coördinator Michaël Vandebril. 

Op 30 april 's avonds sloot ik de reeks digitale voorstellingen  van deze maand af met 'Beestekelief', een prachtige voorstelling van De Studio, waarin Britt Truyts, Michaël Brijs en enkele andere muzikanten iets deden met de brieven tussen Paul van Ostaijen en zijn enige grote liefde Emma Clément. Dichter-performer Peter Holvoet-Hanssen gidste als perfecte verhalenverteller het publiek levendig door de boeiende liefdesgeschiedenis. 

Tussendoor probeerde ik inderdaad nog enkele boeken te lezen. Welke waren dat? 


Romans

1. Ixion - Robert Verde: 3 sterren

Roberto Verde is een artiestennaam. Onder deze naam is Robert (Bob) Verlinde zowel schilder als debuterend schrijver. Onlangs bracht hij namelijk Ixion uit, een boek waarin hij een verhaal schetst over waarom de rechtertepel van de godin Hera op het schilderij Ixion van de grote P.P. Rubens ietsje lager staat dan verwacht. De mythe van Ixion gaat als volgt: de bergkoning Ixion zou godin Hera, en vrouw van oppergod Zeus, verleiden en zo zijn toorn oproepen. Aan de lezer de eer om de figuren in de personages van deze roman te herkennen. Het is een vrij goed debuut maar de redactie was jammer genoeg niet zo goed. Mijn recensie
 
2. Crossroads - Walter Van den Broeck: 4 sterren

“Onmiddellijk na de big bang ging het snel mis. Het voorlaatste mankement was: Het Leven; het voorlopig laatste: De Mens.” Zo luidt de geweldige openingszin van de nieuwe roman Crossroads van Walter Van den Broeck.  Dat de schrijver in enkele pagina’s even de geschiedenis van de wereld, van België en van Olen op een vermakelijke inzichtelijke en persoonlijke manier uit de doeken doet, is een goede niet alledaagse manier om dan in te zoomen op een klein verhaal uit zijn geboortedorp Olen, waar hij enkele jaren geleden op uit kwam bij het lezen van de krant. De verdieping boven het café ‘In de kroon’ in Olen werd de laatste rustplaats van de twee zussen Maria en Jen, die het café van hun ouders jaren hadden verdergezet. In Crossroads wordt er vlees en bloed gegeven aan het verhaal over hoe het leven van deze dames had kunnen zijn, het is zo realistisch geschreven dat de lezer helemaal kan meegaan in een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Het leven bekeken vanuit het dorpscafé, de plaatselijke dynamieken, de gewone mensen: dat is waar het in het werk van Walter Van den Broeck over gaat. Hij is een kroniekschrijver die met humor en mededogen schrijft over wat en wie hij dagelijks tegenkomt. Ook deze fijne roman is daar weer een mooi voorbeeld van. Mijn recensie

3. Trofee - Gaea Schoeters: 5 sterren

Trofee is een fantastisch boek, en jammer genoeg maar het eerste van Gaea Schoeters dat ik lees. Schoeters beschrijft met messcherpe stem in dit boek onze dubieuze houding t.a.v. het Afrikaanse continent en brengt het verhaal van een Amerikaanse jager met de veelzeggende naam Hunter White die op onvervalste trofeejacht gaat in een anoniem gehouden Afrikaans land waar dit schering en inslag zou kunnen zijn. La Schoeters zet ons echter op het verkeerde been, al snel verandert de jacht van toon en van richting. Ze confronteert ons op ingenieuze wijze met onze eigen vooroordelen in dit boek. Gaea werd ter inspiratie voor dit boek de klassieker Heart of Darkness aangeraden van Joseph Conrad. Het boek kroop onder mijn huid en vergezelde me de avond/nacht dat ik het uitlas tot de ochtend daarop, en nog vele dagen daarna. Het is trouwens onmogelijk om veel van de plot van dit boek te vertellen zonder het te verpesten voor nieuwe lezers. Mijn recensie

4. Dani Bennoni (lang zal hij leven) - Bart Moeyaert: 4 sterren

Dani Bennoni, een boek van Bart Moeyaert van 2004, werd onlangs opnieuw in een nieuwe uitgave uitgebracht bij Querido. Net als Barts andere boeken is het een boek voor alle leeftijden vanaf ongeveer 12 jaar, zoals het eigenlijk zou moeten zijn voor alle goede jeugdboeken.  
Dit verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van het begin van de Tweede Wereldoorlog in 1939. De oudere broer van de 9-jarige jongen Bing, Moon, is opgeroepen om mee te gaan vechten in het leger. Bing beseft nog maar weinig van de oorlog maar de angst om Moon te verliezen is heel voelbaar. Hij mist hem enorm, maar in het volle geloof dat zijn broer terugkomt wil hij zich voorbereiden op Moons terugkeer door voetbal te leren van zijn voetbalheld bij de lokale voetbalploeg, Dani Bennoni. Hier wil hij die Dani Bennoni samen met zijn vriendje Lenny toe brengen door een list. Maar ook Dani Bennoni krijgt een oproepingsbrief in de bus. Dit dunne boek gaat over gemis, angsten, adoratie, verlangen. Het  is weer een enorm rijk veelzeggend boek in weinig regels, wat deze auteur zo goed kan! 💖 Mijn recensie

5. Het bordeel aan het einde van de straat - Joost van Driel: 3 sterren

Joost van Driel kende ik al van zijn prachtige debuut In het museum, en zijn sterke opvolger Jaren van de tijger. Nu is er een derde boek van zijn hand verschenen: Het bordeel aan het einde van de straat. Een mooi gebracht verhaal over een moeilijke gezinssituatie om te lezen maar door de sterke titels van deze maand stak het er toch niet echt bovenuit. Het excentrieke gezin Opitz verhuist naar de straat waar ook Johan met zijn ouders en zijn oudere broer woont, Hij wordt verliefd op Sonia, de dochter des huizes, zijn vader wil uit zijn liefdeloze relatie met zijn moeder vluchten en raakt bevriend met het ouderkoppel, en ontwikkelt gevoelens voor moeder Opitz. Hun leven wordt op z'n kop gezet. Johan probeert zich uit alle macht staande te houden in zijn thuissituatie, maar dat dit niet gemakkelijk is, is een understatement. Mijn recensie

6. Winterbijen - Norbert Scheuer: 3 sterren

Winterbijen, oftewel Winterbienen in het Duits, is een boek van een nieuwe naam aan het Duitse literaire firmament, Norbert Scheuer. Met dit boek schreef hij een Duitse bestseller en in Duitsland prijzenwinnend boek; ook in het buitenland raakte het vertaald en werd het zeer goed ontvangen. Toch was het eerst best moeilijk voor mij om door te komen. We volgen namelijk in dit boek het levensverhaal van Egidius Arimond in dagboekvorm waardoor het voor mij eerst nogal fragmentarisch overkwam, en toch had het tegelijkertijd de stijl en de allure van een literaire roman. Egidius woont in de streek van de Eifel, ook de regio waar Scheuer zelf vandaan komt, het tijdsperk is 1944-1945, de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hij lijdt aan epilepsie en heeft door een uitzondering te bekomen door zijn oudere broer die vliegtuigpiloot is en meevecht vanuit de lucht, het leger kunnen ontlopen. Maar hij moet oppassen dat zijn apotheker hem niet verraadt want zieken als hij werden door de Naziregering als nutteloos (epilepsie gaat gepaard met steriliteit) aanzien en daardoor met de dood in de kampen bedreigd. Hij is een oud-leerkracht Latijn, Grieks en geschiedenis en houdt zich in leven door de imkerij. Maar hij helpt ook vluchtelingen naar de Belgische grens te brengen die hij door een anoniem gehouden organisatie krijgt doorverwezen. Alleen al vanuit het Duitse perspectief dit verzet te zien en wat Egidius' motieven hiervoor zijn, is interessant aan het boek. Er lopen verschillende verhaallijnen doorheen zijn dagboeknotities die naar het einde toe op wonderlijke wijze allemaal met elkaar verweven lijken te zijn. Daar moet je wel voldoende aandacht aan besteden, heb ik gemerkt! Het boek is heel knap geconstrueerd, maar voor mij toch niet altijd even meeslepend. Mijn recensie

Een novelle
 
7. In weerwil van de woorden - Dimitri Verhulst: 4 sterren

Dimtri Verhulst is weer zijn tragikomische zelf in dit korte verhaal over een postbode die een fobie heeft ontwikkeld om zijn eigen post te openen. Het leven van Pol Verholst, de zoon van een postbode, en een groot liefhebber van de woorden, is getekend door deze fobie, ook wel gekend als de Ziekte van Verholst, en heeft zijn leven hierdoor onmogelijk gemaakt. Dimitri Verhulst wordt gebalder en gebalder, opmerkelijk is in hoe weinig maar tegelijkertijd in wat voor prachtige woorden hij zijn personage kan neerzetten en hij je kan meetrekken in situaties die bepaald niet heel herkenbaar zijn. Stijl en idioom zijn gewoon alles bij hem. 

Twee gedichtenbundels

8. Naar het gras - Bernard Dewulf: 4 sterren

Prachtige gedichten van deze ex-stadsdichter van Antwerpen, begenadigd dichter, column- en prozaschrijver. Gewoon te lezen en proberen te achterhalen wat er achter de lyrische zinnen schuil gaat. Deze bundel haalde ik uit de bibliotheek. 

9. Zwemlessen voor later: klimaatpoëzie - Klimaatdichters: 4 sterren

Een gevarieerde bundel waar ik lang door kon bladeren en in lezen. Een initiatief afgekeken van de Poets for the planet in het VK, waarin klimaatdichters de natuur lyrisch bezingen, oproepen voor actie tegen de klimaatcrisis, of blijven stilstaan bij de verloedering van ons milieu. Een prachtig initiatief van een beweging van dichters uit Vlaanderen en Nederland, aanstormend talent en gelauwerde dichters die de handen in elkaar hebben geslagen. Met op de voorgrond o.a. Moya De Feyter en Charlotte Peys, die laatste heeft ook voor de cover en de beelden van de bundel gezorgd.   

2 opmerkingen:

  1. Jij hebt een drukke maand achter de rug Nathalie, ik heb zelf nog nooit een boek van Dimitri Verhulst gelezen. Wel de film gezien de helaasheid der dingen die zo beklijvend is.
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wendy, tof dat je mijn blogs blíjft volgen! Het is inderdaad net wat minder gemakkelijk om te reageren nu!

      Verwijderen

Populaire blogs