Zoeken in deze blog

02 april 2021

Gelezen in maart 2021


Als afsluiter van deze maand wil ik graag het lijstje van mijn gelezen boeken opnieuw delen. Zoals steeds wou ik weer meer lezen dan ik aankon, en moest ik af en toe een sprintje trekken om een deadline te halen, maar – jeuj – het is me gelukkig weer gelukt! Deze maand las ik in het totaal 7 titels, met een aantal dunne boeken tussen maar ook een Engels, een Frans én een Duits boek. Zowel daardoor als door het dit jaar online georganiseerde Passa Porta-festival deze maand, heb ik nét niet wat meer kunnen lezen. Die volle boekenkasten van mij blijven me dus nog altijd wat vijandig achtervolgen en blijven rondspoken in mijn hoofd als ik weer iets nieuws wil bestellen. Ik betwijfel of dat gevoel ooit zal veranderen eerlijk gezegd. Eén boek gaf ik een vijfsterren-score deze maand, en dan nog wel een kortverhalenbundel. Vier sterren deel ik nog altijd het meeste uit, ook nu weer kom ik aan 4 boeken met die score. Over welke titels heb ik het deze keer?


Romans

1. Ik ben er niet - Lize Spit, 4 sterren

Deze tweede roman van Lize Spit wordt ongetwijfeld weer een bestseller. Ik las dit boek samen met Evy, en schreef er een buddyread over met haar. Waarover het boek gaat en hoe we er beiden over dachten, lees je hier

2. Confrontaties - Simone Atangana Bekono, 4 sterren

Best grappig maar ook wat overladen was dat ik me had ingeschreven voor 2 digitale leesclubs die vlak op elkaar volgden. En dat telkens na werkdagen waarin er ook heel wat afgebeld en vergaderd werd met Zoom en Teams… Op 24 maart deed ik mee aan een digitale leesclub van het Vlaams-Nederlands cultuurhuis DeBuren, een reeks waar ze al langer mee bezig zijn. Wat erg leuk is bij hen, is dat de auteur die ofwel uit Vlaanderen ofwel uit Nederland komt ook telkens meedoet. Zo kon ik dit boek na het er vlak voor nog snel te hebben uitgelezen, bespreken met een toffe gemengde groep Nederlandstaligen uit Brussel, Vlaanderen en Nederland en de voor de Libris op de shortlist prijkende Simone Atangana Bekono. Er zijn nog DeBuren-leesclubs gepland op 21 april met Gaea Schoeters en op 27 mei met Rob van Essen!

Confrontaties gaat over de zestienjarige Salomé Atabong die in een jeugddetentiecentrum verblijft omdat ze twee klasgenoten ernstig heeft mishandeld. Door haar verhaal te volgen kom je te weten hoe het zo ver is kunnen komen. Salomé is intelligent genoeg voor haar 16 jaar en heeft een andere achtergrond dan de andere meisjes die er verblijven. Ze dient zich staande te houden in een harde omgeving met haar onverbiddelijke lotgenoten, vervelende begeleiders en wordt verplicht bij de psycholoog van het centrum te gaan, ook al botert het totaal niet tussen hen. En wat voor effect hebben deze maanden op haar tegen dat ze terug naar haar dorp moet, naar een thuis dat ook geen thuis meer is?
Dit is een knap geconstrueerd en actueel relevant boek dat opgenomen is in de shortlist voor de Libris Literatuur Prijs in 2021.

3. Eine Liebe, in Gedanken (Een liefde, in gedachten) - Kristine Bilkau, 4 sterren

Op 23 maart, de dag voordien, was er een digitale leesclub met het groepje rond de Duitse literatuur. Dit boek werd uitgekozen, weer een nieuwe ontdekking. De ik-persoon is een anoniem gehouden tentoonstellingsmaakster die terugkijkt op het leven van haar net overleden moeder. Toni (Antonia) en Edgar waren jong eind de jaren 60 van de vorige eeuw. Ze raakten verloofd en zijn een tijdlang erg gelukkig met elkaar geweest. Edgar was een zakenman en had een zoontje uit een eerdere relatie dat hij moest onderhouden. Als junior verdiende hij echter niet veel, maar hij kreeg wel de kans om voor zijn firma naar Hong Kong te vertrekken om daar een kantoor proberen op te zetten voor zijn bazen. In die tijd betekende dat best heel wat. Hoewel hij Toni beloofd had haar te laten nakomen en hem te vervoegen, heeft hij die belofte om dat ticket op te sturen nooit ingelost. De verloving sprong af, en beiden gingen alleen verder, ook al heeft Toni haar grote liefde nooit meer gevonden. Met tederheid en begrip kijkt de ik-figuur terug op dit liefdesverhaal. De vertelster schrijft met ‘Sehnsucht’, nostalgie, over de periode waarin haar moeder het geluk mocht kennen en dat nooit is teruggekomen. Nu wil ze op bezoek bij Edgar die na lange tijd terug naar Duitsland is gekomen en niet te ver van haar af woont. Ook het thema van het ouder is mooi uitgewerkt. Een aanrader!


Kort
 
4. The death of Francis Bacon (De dood van Francis Bacon, geplande uitgave in juni) - Max Porter, 3 sterren

Dit boekje is een novelle van Max Porter, die eerder hoge ogen gooide met Verdriet is het ding met veren en Lanny. Hierin beschrijft hij een koortsdroom van de Iers-Britse expressionistische schilder Francis Bacon die op zijn doodsbed ligt in Madrid, Spanje. (Niet zijn laat 16de eeuwse gelijknamige voorvader die jurist en filosoof was.) Porter heeft een fabelachtige manier van schrijven en gebruikt een enorme rijke taal. Jammer genoeg heb ik niet zo veel begrepen van deze ‘poëtische rant’ en is er vooral veel kunstzinnigs over mijn hoofdje gegaan, vrees ik. Korte bespreking

5. Treinen en kamers - Annelies Verbeke, 5 sterren

In deze verhalenbundel gaat deze promotor en ’queen’ van het kortverhaal uit van beroemde klassieke verhalen uit verschillende eeuwen en geeft er een nieuwe schwung aan. Het zijn prachtige verhalen geworden, rijk aan verbeelding, soms zelfs wat absurd, spannend, en weer geweldig goed geschreven. Ik ga niet enkele verhalen aanhalen hier, je moet dit gewoon zelf lezen!

6. De souffleur – Diane Broeckhoven, 3 sterren

Het laatste boekje dat ik deze maand las is de nieuwste roman van Diane Broeckhoven. Deze veelzijdige schrijfster werd net 75 en heeft net haar nieuwste boek uitgebracht. Suus (Suzanne) komt op de voorpagina van de streekkrant te staan als de winnaar met de hoogste zonnebloem van de tuinwijk. Dit is de aanleiding waardoor ze een briefje op haar deurmat vindt van Onno, een hoogbejaarde man die nu in een rusthuis woont, aan wie ze mooie herinneringen heeft uit haar jeugd. Ze beleeft haar herinneringen opnieuw, en komt zo terug in contact met hem. Het is een broos verhaal dat de emoties niet uit de weg gaat. De Amerikaanse dramaturg Tennessee Williams speelt een belangrijke rol in haar verhaal. Zoals altijd schrijft Diane in een heldere en bescheiden sobere stijl, waardoor de emoties eerlijker tonen en nog beter uit de verf komen. Ik werd heel goed meegenomen in het verhaal. Het is alleen veel te kort! Mijn recensie volgt later nog.


Non-fictie

7. Issouf - Un aller simple pour la France (niet vertaald) - Issouf Ag Aguidid, Estelle Lenartowicz, 4 sterren

Dit is een boek dat ik opgestuurd kreeg door de Franse website Babelio. Het kwam pas uit in februari 2021. Dit is het levensverhaal van een Malinese Toeareg die in 2015 wegvluchtte voor de jihadistische troepen die zijn land in oorlog stortten en waar de staat naar meer onafhankelijkheid strevende minderheden ook al bedreig(d)en. Ag Aguidid brengt het verhaal van zijn leven in Mali, zijn vlucht en zijn gevecht met de Franse bureaucratie om asiel te verkrijgen op een schilderachtige sfeervolle of bij wijlen zelfs ironische manier naar de lezer. Een getuigenis die er mag zijn van een trotse millenial met een sterke politieke overtuiging en een talent voor woorden. Hij getuigt vol weemoed over het land dat hij moest verlaten om zijn leven te redden. Dit korte boek is vlot te lezen – het Frans is ook niet echt moeilijk – maar het is moeilijk te verdragen voor mensen met een humanistisch standpunt en voor wie opkomt voor rechtvaardigheid. Mijn recensie 

2 opmerkingen:

  1. Heb het boek over Bacon opzij gelegd, en ga er pas weer in beginnen als ik Revelations (biografie) helemaal uit heb 😉.

    Leuk dat je eigen blog begonnen bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En jij bent... de eerste die hier reageert. Tof hoor! ;-)

      Verwijderen

Populaire blogs