Zoeken in deze blog

30 november 2021

Gelezen in november 2021



Eén roman en één novelle


De meermin van Black Conch - Monique Roffey
De meermin van Black Conch - Monique Roffey (Vier sterren)

Mijn bewierokende recensie van dit boek dat ik mocht lezen voor Orlando Uitgevers vind je hier.








Wat alleen wij weten - Elvis Peeters, Charlotte Peys
Wat alleen wij weten - Elvis Peeters & Charlotte Peys (Vijf sterren)

Een pareltje dat een fijnzinnige vertelling is over liefde, afscheid en de veerkracht van jonge mensen, die laat zien dat verbeelding en verhalen van levensbelang zijn. Met tekeningen van Charlotte Peys. 







Twee poëziebundels en één poëzie-essay

Hogere natuurkunde - Ellen Deckwitz
Hogere natuurkunde - Ellen Deckwitz (Vier sterren)

Wat een geweldige bundel! Deckwitz spaart het beste tot het laatste en eindigt met een knallend slot. 
Bij het overlijden van haar Indische grootmoeder ontdekte Ellen Deckwitz dat ze de enige in haar familie is die haar levensverhaal te horen heeft gekregen. Hogere natuurkunde - deels reisverhaal, deels mythe, deels getuigenis - is het resultaat van de talloze gesprekken die Deckwitz in de jaren daarna voerde met mensen wier wortels ook in voormalig Nederlands-Indië liggen. Ze kwam erachter dat ze niet het enige kleinkind is dat een familiegeheim op haar schouders torst.

Liefdesgedichten - Rumi
Liefdesgedichten - Rumi. Geselecteerd door Deepak Chopra (Drie sterren)

Vertaald uit het Engels door Georges Hulskramer. Djelal Al Din Rumi is een 13de eeuwse Perzische soefi- mysticus en dichter, in religieuze kringen ook wel maulana of mevlana genoemd. Een klassiek wereldwerk van hem is de Meslavi. Deze bundel die ik als eerste lees, vond ik daardoor wat onder de verwachtingen met maar weinig uitschieters, maar de inhoud ervan is dan ook door handen van minstens twee vertalers gegaan. Ik vrees dan ook dat er veel van de betekenislagen onderweg verloren zijn.  


Cosmos Texaco - Charlotte Van den Broeck
Cosmos, Texaco - Charlotte Van den Broeck & Ward Zwart (Vier sterren)

Cosmos, Texaco van Charlotte Van den Broeck en Ward Zwart is een poëzie-essay uit 2020 dat me stil heeft laten staan bij (wit)ruimte en prachtige tekeningen. Charlotte doet ons allerlei soorten ruimtes ontdekken in poëzie, van de onmetelijke kosmos via de eigen buurt en straat tot in het eigen comfortabele bed. En hoe de poëzie door die ruimte waarin ze ontstaat, beïnvloed wordt.

De vorig jaar te vroeg gestorven kunstenaar Ward Zwart hanteerde voor dit boek met verve zijn tekenmateriaal, potlood en houtskool, en brengt in slechts enkele schakeringen die verschillende ruimtes prachtig in beeld weer. De tekeningen brengen veelal een eenzaam, onbehaaglijk en/of een melancholisch gevoel naar boven.

Melancholie is een van de aspecten waarover wordt gereflecteerd in dit essay. De auteurs laten zich ten eerste leiden door Georges Perec's studie van ruimte (Espèces d'espaces, 1974). En daarnaast komen tal van andere dichters en gedichten aan bod. O.a. twee van mijn poëzie-helden, met name Ghayath Almadhoun en Peter Verhelst. Het moet allemaal nog even bezinken maar het is alvast een ganse ontdekkingstocht doorheen de wereld van de poëzie voor mij geweest, waar ik goed mijn aandacht moest bijhouden. Knap werk! 


Drie maal non-fictie 

Minjan Margot Vanderstraeten
Minjan - Margot Vanderstraeten (Vijf sterren)

Mazzel tov van Margot Vanderstraeten werd een internationale bestseller en kreeg vertalingen in verschillende talen. Minjan is het vervolg hierop dat zich liet schrijven door alle ontmoetingen die volgden op de publicatie en de talrijke lezingen over dit boek. Margot opende een wereld die voor velen gesloten blijft, en raakte een gevoelige snaar door haar vele gesprekken en persoonlijke reflecties over haar talrijke ontmoetingen neer te schrijven en de personen die ze opvoert met empathie en respect te benaderen, zonder haar kritische en oprechte blik als niet-gelovige observator te verliezen. Een aantal bekende maar ook onbekende personen passeren de revue in dit vervolgboek. En nog steeds ben ik niet in Hoffy's geraakt (corona iemand?), waar ik graag de keuken eens zou uitproberen! 

De Plaag David Van Reybrouck cover
De plaag. Het stille knagen van schrijvers, termieten en Zuid-Afrika - David Van Reybrouck (Vijf sterren)

Het debuutboek van cultuurhistoricus, archeoloog en schrijver David Van Reybrouck, dat ik hier aanprijs. 








De Odyssee van Mohamed - El Bachiri, Van Reybrouck
De odyssee van Mohamed - Mohamed El Bachiri & David Van Reybrouck (Vier sterren)

Het vervolg op het succesvolle Een jihad van liefde. Mohamed El Bachiri blijft van veel wijsheid en liefde getuigen op een indrukwekkende manier. Lezen, deze twee dunne maar zo veel omvattende boeken! In samenwerking met David Van Reybrouck. 






--- Je reactie wordt zichtbaar nadat ik ze heb goedgekeurd. Als jij anoniem een reactie achterlaat, wil ik je vragen met je voornaam af te sluiten zodat ik toch een idee heb van wie jij bent! Alvast bedankt. 

Kopieer deze link in je browser als je mijn blog wil volgen via follow.it: https://follow.it/villanathalieoverlezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire blogs